غذای چینی بدون گلوتن · هوس های فصلی


آیا غذای چینی گلوتن دارد؟

یک غذای خوشمزه در رستوران چینی یکی از لذت های بزرگ زندگی است. به طور طبیعی، مردم می‌خواهند بدانند که آیا هنوز هم می‌توان غذای عالی چینی را در حین رژیم بدون گلوتن خورد.

بنابراین آیا غذاهای چینی فاقد گلوتن هستند؟ این پیچیده است. پاسخ کوتاه احتمالاً خیر است. اما خوشبختانه پاسخ به همین جا ختم نمی شود.

غذای چینی فاقد گلوتن است
اعتبار عکس: Canva

پرش به:

عوامل متعددی وجود دارد که یافتن غذای چینی بدون گلوتن را دشوار می کند. یکی از بزرگترین چالش ها استفاده از سس سویا است. سس سویا سنتی با آرد گندم درست می شود و برای کسانی که مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن غیر سلیاک هستند نامناسب است. سس سویا به طور گسترده در آشپزی چینی استفاده می شود، هم به عنوان چاشنی به تنهایی و هم به عنوان یک ماده در سس هایی مانند تریاکی. سایر «سس‌های تیره» مانند سس صدف و سس هویزین احتمالاً حاوی گلوتن پنهان هستند، مگر اینکه به‌طور خاص علامت‌گذاری شده بدون گلوتن باشد.

بسیاری از رستوران های چینی در برخی از غذاها از مواد نان یا کوبیده شده استفاده می کنند. نان یا خمیر بر پایه گندم هر دو حاوی گلوتن هستند. گلوتن همچنین در لفاف های ونتون و بسیاری از انواع نودل وجود دارد.

آلودگی متقابل همیشه یک مسئله بالقوه هنگام صرف غذا در بیرون است و رستوران های چینی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

پیدا کردن غذای چینی بدون گلوتن ممکن است دشوار باشد، اما نباید غیرممکن باشد. برای لذت بردن از غذاهای چینی با خیال راحت می توانید مراحلی را انجام دهید.

کدام غذای چینی فاقد گلوتن است؟

هنگام سفارش در یک رستوران چینی، سعی کنید به سراغ غذاهای ساده بروید. غذاهایی مانند سبزیجات ساده بخارپز شده و گوشت ها همگی به احتمال زیاد فاقد گلوتن هستند.

سس های سبک بیشتر از سس های تیره فاقد گلوتن هستند. اغلب، سس ها با نشاسته ذرت غلیظ می شوند، اما بهتر است این موضوع را با سرور خود تأیید کنید.

از سس سویا سنتی در رستوران های چینی خودداری کنید. یک جایگزین خوب تاماری است، سس سویای ژاپنی که بدون گندم تهیه می شود. از سرور خود بپرسید که آیا سس سویا بدون گلوتن موجود است یا خیر. در غیر این صورت، گرفتن تاماری خود و اضافه کردن آن به غذاهای سر میز، همان طعم را بدون گلوتن به شما می دهد.

وقتی صحبت از غذا خوردن بدون گلوتن در بیرون از خانه می شود، کمی آمادگی می تواند کمک زیادی کند. اگر بتوانید از قبل به منو یا تلفنی برای صحبت با رستوران نگاه کنید، می توانید ایده بهتری از آنچه در دسترس است به دست آورید. این راهنما از Beth Israel Lahey Health به شما ایده خوبی از غذاهایی که می توانید بخورید و اینکه چگونه می توان ظروف را بدون گلوتن تطبیق داد، به شما می دهد.

با سرور خود در مورد آنچه که ممکن است مناسب باشد صحبت کنید و از پرسیدن سوال نترسید! توجه داشته باشید که هیچ تضمینی وجود ندارد و خطر آلودگی متقابل همیشه یک موضوع استه.

غذاهای چینی بدون گلوتن (همیشه دو بار چک کنید)

  • سبزیجات بخار پز شده



  • برنج بخارپز شده



  • مرغ بخارپز یا غذاهای دریایی



  • برنج سرخ شده (باید از تاماری بدون گلوتن استفاده کنید نه سس سویا)



  • سوپ قطره تخم مرغ
نودل چینی با چاپستیک
اعتبار عکس: Canva

آلودگی متقابل

منابع احتمالی آلودگی متقابل در غذاهای رستوران چینی عبارتند از روغن مشترک در سرخ کن ها، آبی که برای طبخ رشته فرنگی بر پایه گندم استفاده شده است و تابه ها یا واک های مشترک.

در مورد این خطرات با سرور خود صحبت کنید و در مورد نحوه جلوگیری از آلودگی متقابل سؤال بپرسید. حذف برخی از خطرات آلودگی متقابل – مانند روغن مشترک در سرخ کن ها – تقریبا غیرممکن است، اما تعویض ماهیتابه یا استفاده از آب تازه هنگام بخارپز کردن غذا باید آسان تر باشد. با این حال، به یاد داشته باشید که خطر آلودگی متقابل به آشپزخانه فردی بستگی دارد. اگر برای غذا خوردن در جایی احساس امنیت نمی کنید، همیشه می توانید کسب و کار خود را به جای دیگری ببرید.

طرز تهیه غذای چینی بدون گلوتن در خانه

می توان با تعویض های ساده ای مانند استفاده از تاماری به جای سس سویا بدون گلوتن، غذای چینی خوش طعم بدون گلوتن را در خانه درست کرد. «سس‌های تیره» تخصصی بدون گلوتن، مانند سس هویزین، سس صدف، و سس تریاکی، بازآفرینی دستور العمل‌های خوشمزه چینی را در خانه‌تان آسان می‌کنند.

می توانید از نشاسته ذرت به عنوان پایه خمیر استفاده کنید یا گوشت و سبزیجات را برای تهیه غذاهای ترد که می توانید در رستوران های چینی پیدا کنید، استفاده کنید.

ما تعدادی از دستور العمل های مورد علاقه خود را گردآوری کرده ایم تا به شما در شروع پخت غذاهای چینی خوشمزه در خانه کمک کنیم.

سس سویا در یک کاسه ریخته می شود
اعتبار عکس: Canva

سوالات متداول

س: آیا سس سویا فاقد گلوتن است؟

پاسخ: نه، سس سویا فاقد گلوتن نیست. سس سویا سنتی با استفاده از گندم دم می‌شود و برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن غیر سلیاک مناسب نیست.

س: آیا برنج فاقد گلوتن است؟

پاسخ: بله، برنج به طور طبیعی بدون گلوتن است. با این حال، اگر بیرون غذا می خورید، از خطرات آلودگی متقابل آگاه باشید. مطمئن شوید که برنج با آب تازه و در تابه تمیز پخته شده باشد. برنج سرخ شده معمولا با سس سویا درست می شود، بنابراین فاقد گلوتن است. در صورت امکان از سس سویا بدون گلوتن بخواهید.

س: آیا تاماری فاقد گلوتن است؟

پاسخ: بله، تاماری یک سس سویا ژاپنی است که حاوی گندم نیست و گلوتن ندارد. این یک جایگزین عالی برای سس سویا سنتی چینی است.

به دنبال دستور العمل های چینی بدون گلوتن هستید؟ اینها را امتحان کنید:

کاسه مرغ پنج ادویه چینی

مرغ کونگ پائو بدون گلوتن