از کجا میدونی خوب یا بد چیه؟


ماهی سالمون منبع بسیار خوبی از چربی های سالم امگا 3 است.

از تولیدکنندگان مواد غذایی که «محصولات بدون چربی» را تبلیغ می‌کنند تا رژیم‌های معمولی که چربی‌ها را به طور کامل حذف می‌کنند، اطلاعات نادرست زیادی در مورد چربی‌های خوب، بد و بین‌المللی منتشر شده است. حقیقت ساده این است که چربی ها در همه جا وجود دارند و برای یک رژیم غذایی سالم بسیار مهم هستند. چربی ها منبع اصلی انرژی هستند. به گفته هاروارد بهداشت، شما همچنین برای ساخت غشای سلولی و جذب ویتامین ها و مواد معدنی کلیدی به آنها نیاز دارید.

در حالی که مفید است، مسئله مربوط به نوع چربی هایی است که شما به طور منظم مصرف می کنید، زیرا همه چربی ها به طور یکسان ایجاد نمی شوند. برای جدا کردن واقعیت از داستان، انجمن قلب آمریکا، خوب، بد و زشت چربی ها را تقسیم بندی کرد:

خوب
چربی های تک غیراشباع و چند غیراشباع از مغزها، روغن های گیاهی، سبزیجات، ماهی و دانه ها به دست می آیند. این چربی های سالم می توانند سطح کلسترول بالا را کاهش دهند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهند و بدن شما را با چربی های ضروری مورد نیاز خود ذخیره کنند، اما نمی توانند خود را بسازند. منابع عالی چربی های تک غیراشباع شامل آجیل و آووکادو، همراه با روغن زیتون، آفتابگردان، بادام زمینی و زیتون است. چربی های اشباع نشده را می توان به اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 تقسیم کرد که شامل گردو، سالمون، ماهی خال مخالی، ساردین و روغن سویا می شود.

چربی های ترانس بدترین نوع چربی ها هستند.

بد
چربی های اشباع شده در میان و تا حدودی بد نوع چربی ها هستند. به عنوان اصلی ترین رژیم غذایی اکثر آمریکایی ها، آنها شامل شیر کامل، کره، محصولات لبنی با شیر کامل، گوشت قرمز و غذاهای آماده تجاری هستند. این چربی ها می توانند سطح کلسترول بد را افزایش داده و خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهند. با این حال، آنها همچنین می توانند تعداد کلسترول خوب را افزایش دهند. با توجه به بررسی‌های متفاوت در مورد این چربی‌ها، اکثر متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که مصرف آن را به کمتر از 10 درصد از کالری روزانه خود محدود کنید.

زشت
روغن های هیدروژنه و چربی های ترانس بدترین نوع چربی هایی هستند که می توانید مصرف کنید. این چربی‌های غذایی محصول جانبی فرآیند هیدروژنه شدن هستند که برای تبدیل روغن‌های سالم به جامد برای جلوگیری از فاسد شدن آنها استفاده می‌شود. در اصل، این روغن‌های گیاهی سالم را به چربی‌های ناسالم تبدیل می‌کند. آنها معمولاً به عنوان روغن های نیمه هیدروژنه در برچسب های بسته بندی ذکر می شوند، اما در غذاهای سرخ شده و فرآوری شده، مارگارین و غذاهای پخته شده خاص یافت می شوند. آنها می توانند سطح کلسترول بد را افزایش داده و سطح کلسترول خوب را کاهش دهند، در حالی که خطر حمله قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهند.

در رژیم غذایی GAPS، شرکت کنندگان عمدتاً از چربی های حیوانی اشباع شده و تک غیراشباع استفاده می کنند که شامل گوشت تازه، چربی لبنیات، زرده تخم مرغ و سایر چربی های تولید شده از گوشت می شود. دکتر ناتاشا کمپبل-مک براید در کتاب خود با عنوان “نشانگان روده و روانشناسی” برخی از افسانه های مربوط به مصرف چربی را رد می کند. کمپبل-مک براید توضیح می دهد که چربی های طبیعی بهترین هستند، زیرا از بدن سالم حمایت می کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد رژیم غذایی GAPS و نحوه شروع، می توانید با یک پزشک خبره GAPS مشورت کنید و امروز از وب سایت ما دیدن کنید!