تولید کننده تجهیزات ارت


تولید کننده تجهیزات ارت

لوازم تجهیزات ارت
لوازم تجهیزات ارت

لوازم تجهیزات ارت

سیستم ارتینگ امروزه کاربردی همانند خود برق را داراست و از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.چنانکه در مخابرات به سیستمهای ارتینگ بسیار حساس و دقیق برای جلوگیری نویز در شبکه نیاز است و نیز در شبکه های انتقال و توزیع برق کاربرد فراوان دارد؛شبکه های برق گیر بدون سیم ارت عملا بلا استفاده هستند.

در بسیاری از مکان‌ها قسمت‌های خاص تجهیزات مانند بدنه و قسمت‌هایی که نباید برق دار باشند از سیستم ارت استفاده می‌شود. که وظیفه آن انتقال ولتاژ به زمین است. برای محافظت از افراد و تجهیزات، جریان الکتریکی همیشه مسیر کوتاه و دارای کمترین مقاومت را انتخاب می‌کند. فرض کنید که بدنه یک دستگاه برق‌دار شود و این بدنه به چاه ارت وصل باشد، حال دست ما به بدنه این دستگاه می‌خورد. مقاومت بدن انسان‌ها با یکدیگر متفاوت است. این عدد از ۱ کیلو اهم تا ۱۰۰ کیلو اهم بسته به خشک بودن و سالم بودن پوست و فیزیک افراد متغیر است.

راند وایر

راندوایر (Randwire) یا همان سیم تصادفی، سیمی است که بدون نظم و الگوی خاصی با تعداد بسیار زیادی پیچیده شده است. این سیم‌ها معمولاً به صورت تصادفی و بدون طرح خاصی تولید می‌شوند و در برخی موارد، با استفاده از الگوریتم‌های تصادفی به صورت کاملاً اتوماتیک تولید می‌شوند.

راندوایر به عنوان الکترودهای ارت به کار می‌روند. هدف از استفاده از راندوایر در ارتینگ، افزایش سطح تماس موثر بین زمین و تجهیزات الکتریکی است. با توجه به این که راندوایر بسیار پیچیده است و مساحت بسیار زیادی را در بر می‌گیرد، می‌تواند مقاومت الکتریکی زمین را به شدت کاهش دهد و از نقص و خرابی تجهیزات جلوگیری کند.

تسمه استیل
تسمه استیل

تسمه استیل

ضرورت ایجاد سیستم اتصال به زمین مناسب به منظور حفاظت از جان افراد و تجهیزات شبکه‌های فشار ضعیف و ۲۰۰ کیلو ولت جهت ایجاد نقطه صفر مطمئن در سطح شبکه، به عنوان یک عنصر اصلی بسیار ضروری است. با این وجود مشکلی که پس از نصب سیم‌های ارت گریبان گیر شرکت‌های توزیع شده و در سال‌های اخیر نیز رو به افزایش است، سرقت سیم مسی حد فاصل چاه ارت تا محل اتصال به تابلو‌های برق و یا تا محل اتصال به دیگر نقاط در بالای تیر می‌باشد. با سرقت سیم مسی و قطع سیستم ارتباط با زمین، عملا حفاظت الکتریکی شبکه از بین خواهد رفت.

دریچه بازدید ارت

دریچه بازدید ارت از نوع بتنی بوده و دارای یک درب بازشو در وسط می‌باشد. ابعاد خارجی این دریچه ۳۴ * ۳۴ * ۱۴ سانتیمتر و ابعاد درب روی آن ۲۳ * ۲۳ سانتیمتر است. همچنین در کف یک سوراخ به قطر ۶ اینچ (۱۵۰ میلیمتر) جهت دسترسی به چاه ارت تعبیه شده است. (مشخصات کلی این دریچه در جدول زیر آمده است).

دریچه تست چاه ارت در واقع کامل‌کننده سیستم ارتینگ می‌باشد و در مرحله آخر روی بخش بالایی چاه قرار می‌گیرد و اتصال دهنده سیم ارت به شیشه ارت است. اندازه دریچه بازدید پلی اتیلن ۳۵ * ۳۰ سانتیمتر است که دارای شکل ظاهری مستطیلی می‌باشد و جزء المان‌های اصلی چاه ارت می‌باشد.

دریچه بازدید چاه ارت ۳۵ * ۳۰ روی زمین قرار می‌گیرد و سیم مسی را به صفحه مسی جوش خورده است، از سمت دیگر به شینه ارت داخل دریچه متصل می‌کند و نهایتاً از آنجا به باکس برق ساختمان وصل می‌شود، بنابراین در این حالت اگر اضافه بار یا اضافه ولتاژی در دستگاه‌های الکترونیکی ایجاد شود. از طریق سیم ارت ابتدا به دریچه رسیده و در آخر به زمین متصل می‌شود و خطر برق گرفتگی کاهش می‌یابد.

کلمپ ارت

کلمپ‌ ارت مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند و از نظر مکانیکی بسیار قوی بوده تا اتصالی پایدار را تضمین نمایند.

۱-کلمپ اتصال دهنده تسمه به میله ارتینگ

این نوع از کلمپ‌ها به منظور اتصال اندازه های مختلف تسمه هادی به میله ارتینگ طراحی شده اند. استفاده از این نوع کلمپ به عنوان کلمپ موقت توصیه می‌گردد و برای استفاده طولانی مدت بهتر است از کلمپ های U شکل استفاده شود.

مشخصات:

جنس تجهیز: بدنه اصلی آلیاژ مس همراه پیچ ساخته شده از فولاد ضد زنگ یا فولاد گالوانیزه

۲-کلمپ اتصال دهنده سیم به میله ارتینگ

این نوع از کلمپ‌ها به منظور اتصال اندازه‌های مختلف سیم هادی به میله ارتینگ طراحی شده است. استفاده از این نوع کلمپ به عنوان کلمپ موقت توصیه می‌گردد و برای استفاده طولانی مدت بهتر است از کلمپ های U شکل استفاده شود.

مشخصات:

جنس تجهیز: بدنه اصلی آلیاژ مس همراه پیچ ساخته شده از فولاد ضد زنگ یا فولاد گالوانیزه

۳-کلمپ U شکل اتصال دهنده سیم و تسمه به میله ارتینگ

این نوع از کلمپ ها به منظور اتصال اندازه های مختلف سیم یا تسمه هادی به میله ارتینگ طراحی شده اند.

مشخصات:

جنس تجهیز: بدنه اصلی از آلیاژ مس همراه پیچ U شکل از جنس فولاد ضد زنگ یا فولاد گالوانیزه

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای