آیا دیدن فیلم های ترسناک برای سلامتی ضرر دارد؟


یکی از ژانرهای محبوب و پر طرفدار در سینمای ایران و سراسر دنیا، فیلم ها و سریال های ترسناک هستند. در واقع با توجه به این که بیننده در طول فیلم یا سریال های ترسناک هیجان دو چندانی را تجربه می کند، تماشای آن برای همه افراد مناسب نیست و پیشنهاد نمی شود.

فهرست موضوعات این مطلب

چرا که طی بررسی های انجام شده تماشای فیلم های ترسناک در بلند مدت باعث آسیب های روانی مختلفی برای افراد علاقه مند به این ژانر می شود. علاوه بر این، حتی در صورتی که در سینما یا خانه به تماشای این فیلم ها بنشینید ممکن است مطمئن باشید که این فیلم و داستان ها تخیلی و زود گذر است و با واقعیت فاصله دارد؛

آیا دیدن فیلم های ترسناک برای سلامتی ضرر دارد؟
آیا دیدن فیلم های ترسناک برای سلامتی ضرر دارد؟

اما پس از تمام شدن فیلم مدت ها ذهن بیننده درگیر خواهد شد. همچنین چه بسا که برخی افراد با تماشا کردن فیلم های ترسناک در جمع های دوستانه یا خانوادگی معمولا به دنبال اثبات این موضوع هستند که ثابت کنند از هیچ چیز نمی ترسند. در صورتی که دیدن فیلم های ترسناک اثرات مختلفی روی ذهن و سلامتی افراد دارد که در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر آن می پردازیم.

دیدن فیلم ترسناک برای چه افرادی پیشنهاد نمی شود؟

به طور کلی خطر و عواقب درگیر شدن ذهن بعد از تماشای فیلم های ترسناک حتی بهترین فیلم های ترسناک بین همه افراد به ویژه افرادی که بیماری روحی و روانی خاصی دارند، زیاد است. با این وجود تماشای این فیلم ها مطلقا برای برخی افراد مناسب نیست. برای مثال دیدن فیلم های ترسناک برای افراد زیر پیشنهاد نمی شود و عواقب بدتری دارد.

  • افرادی که سابقه بیماری افسردگی دارند.
  • افرادی که به اضطراب متوسط و شدید مبتلا هستند.
  • کلیه کودکان و نوجوانان زیر ۱۶ سال
  • افرادی که به یکی از بیماری ها یا مشکلات شخصیتی مانند اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت سلوک و اختلال لجبازیی و… مبتلا هستند.
  • کسانی که تنها زندگی می کنند.

اثرات مضر دیدن فیلم های ترسناک

اثرات مضر دیدن فیلم های ترسناک
اثرات مضر دیدن فیلم های ترسناک

همه ما بارها در تبلیغات مختلف موجود در پلتفرم های مختلف نام بهترین فیلم های ترسناک را شنیده ایم. چرا که برخی از این فیلم ها با فیلمنامه ای منحصر به فرد و بازی بهترین بازیگران مطرح در دنیا بازی و ضبط شده و نظرات مثبت زیادی را جلب کرده است.

با این وجود در صورتی که مبتلا به یکی از مشکلات ذکر شده در بالا هستید؛ همچنین اگر در خانه تنها زندگی می کنید، ممکن است شاهد اثرات مضر و مختلف دیدن فیلم های ترسناک باشید. مهم ترین اثرات مضر دیدن فیلم های ترسناک شامل موارد زیر است:

تشدید شدن اضطراب

تماشای فیلم های ترسناک در قدم اول باعث دیدن کابوس های شبانه و اختلال در زندگی روزمره حتی برای بزرگسالان می شود. علاوه بر این، ادامه دادن به تماشای فیلم های ترسناک باعث تشدید شدن اضطراب می شود و همچنین ممکن است باعث تشدید و بروز حملات پنیک شود.

ترشح زیاد آدرنالین

طبق بررسی های انجام شده روی افرادی که فیلم های ترسناک می بینند و به نوعی به آن اعتیا دارند، تماشای این فیلم ها باعث افزایش ترشح بیشتر سطح آدرنالین در بدن می شود. این فرایند نیز در بلند مدت باعث آسیب های روحی و روانی مختلف برای فرد می شود.

به همین دلیل توصیه می شود که به صورت کنترل شده و فقط چند بار در سال فیلم های ترسناک و آن هم به صورت دسته جمعی ببینید.

اختلال برای کودکان و نوجوانان

با وجود این که همواره توصیه می شود و در ابتدی فیلم های ترسناک رده سنی مناسب برای تماشای فیلم ها را مشخص می کند، برخی کودکان و نوجوانان به تماشای فیلم های ترسناک علاقه دارند. به صورتی که به طور مداوم فیلم ها و سریال های ترسناک را دنبال می کنند.

این مداومت نیز باعث اختلالات مختلفی برای کودکان و نوجوانان می شود که مهم ترین آن ها شامل اختلال در خواب، شب ادراری، و حتی اختلال در اشتهای آن ها است. چون کودکان توانایی و قابلیت تمایز قائل شدن بین خیالات و واقعیت را ندارند. علاوه بر این، این مشکل ممکن است تا بزرگسالی هم این اختلاات ادامه پیدا کند و برخی افراد بزرگسال هم از تنها خوابیدن یا تنها شدن هراس داشته باشند.

بروز رفتارهای پر خطر

همان طور که در پاراگراف های بالاتر نیز ذکر شد، دیدن سریال و فیلم های ترسناک برای افرادی که دچار اختلالات شخصیتی هستند، توصیه نمی شود. چرا که تماشای این فیلم ها باعث می شود که این افراد در تصمیم گیری یا قضاوت های خود دچار مشکل و سردرگمی شوند.

علاوه بر این، یکی دیگر از ضررهای مهم دیدن فیلم های ترسناک برای این افراد این است که باعث بروز و نشان دادن رفتارهای غیر عادی و پر خطر می شود که ممکن است برای اطرافیان آن ها خطر آفرین باشد و همچنین باعث ناراحتی و نگرانی سایرین شود.

جمع بندی

با وجود این که ژانر ترسناک یکی از جذاب ترین و مهیج ترین ژانرها محسوب می شود، اما دیدن فیلم های ترسناک برای همه افراد مناسب نیست. چون طبق بررسی های انجام شده بیشترین اثرات منفی و مضر دیدن فیلم های ترسناک روی افرادی است که سابقه بیماری های روحی روانی و حتی اضطراب دارند.

در این مقاله به صورت کامل در مورد اثرات مضر و منفی فیلم های ترسناک پرداخته شد تا با این موارد به صورت کامل آشنا شوید. حتی در صورتی که به تماشای این فیلم ها علاقه دارید، به صورت کنترل شده میزان تماشای این فیلم را کاهش دهید تا از مضرات آن در امان باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای