داستان شفای نیل (بیماری سلیاک)


نیل در کارگاهش، با موهای خاکستری و ریش لبخند می زند

“من کاملاً معتقدم که در به اشتراک گذاشتن آسیب پذیرترین جنبه های سفرهایمان است که از یکدیگر حمایت می کنیم تا در زمان های به همان اندازه چالش برانگیز، فیض و قدرت و شفا پیدا کنیم.”
~ بادن لاشکوف


زندگی خود ایمنی انعطاف پذیر

مانند بسیاری از افراد مبتلا به بیماری سلیاک، نیل سال‌ها بدون تشخیص باقی ماند و همین امر منجر به آسیب‌های زیادی به روده کوچک او شد. علائم او ناتوان کننده بود و تمام جنبه های زندگی روزمره او را تحت تاثیر قرار می داد. یکی از سخت‌ترین قسمت‌ها این بود که نمی‌توانست بدون ترس از اینکه مجبور شود برنامه‌ریزی کند. اکنون، پس از پنج سال پیروی از یک رژیم درمانی و سبک زندگی، برای اولین بار شاهد رشد مجدد در پرزهای روده کوچک خود است. علائم او همچنین به اندازه‌ای کاهش یافته است که می‌تواند دوباره از چیزهایی که دوست دارد لذت ببرد، مانند اسکی، موتورسواری، و وقت گذرانی با دوستان و خانواده‌اش. این مسیر طولانی بوده و فراز و نشیب هایی در این مسیر وجود داشته است. او جزئیات را در این مصاحبه به اشتراک می گذارد.

آگهی: راهنمای ساده پروتکل خودایمنی Paleo - اکنون بخرید

اولین علائم شما چه بود؟ کی یاد گرفتی چی بود؟

من از اوایل دهه 60 شروع به داشتن مشکلاتی کردم، اما تا سن 68 سالگی (2018) به بیماری سلیاک مبتلا نشدم. من الان 73 سالمه علائمم نفخ و اسهال و به دنبال آن کم خونی بود. متأسفانه تا زمانی که تشخیص داده شد، آسیب زیادی به پرزهای روده کوچکم وارد شد.

آیا می توانید توصیف کنید که در بدترین حالت خود چه شرایطی داشتید؟

من ناراحتی شدید روده و روده داشتم و ساعت ها با اسهال در دستشویی زندگی می کردم. این گاهی اوقات شامل خونریزی مقعدی به مدت 5 تا 15 دقیقه در هر بار می شود.

چه درمان های پزشکی را امتحان کرده اید؟ چه چیزی مفید بود و چه چیزی مفید نبود؟

متأسفانه، آسیب سلیاک به روده کوچک من باعث شد که دیگر قادر به جذب B12 و آهن نباشم. B12 یک راه حل آسان بود، اما من نمی توانم هیچ نوع آهن را به صورت خوراکی تحمل کنم، بنابراین گاهی به VA محلی خود می روم و تزریق آهن دریافت می کنم.

به غیر از آن، هیچ درمان دارویی برای سلیاک به من پیشنهاد نشد. با این حال، من چندین بار مطالعه کردم و متوجه شدم: کریس کرسر، دکتر سارا بالانتاین، دکتر امی مایرز، مارک سیسون، و شما!

کدام رژیم درمانی شفابخش را امتحان کردید و چه نتایجی داشتید؟

در سال‌های قبل از تشخیص، من تحقیقات خودم را انجام می‌دادم و ابتدا رژیم پالئو را امتحان کردم. به برخی کمک کرد، اما من همچنان علائم داشتم. آن زمان بود که من پروتکل خودایمنی سرخپوشان (AIP) را امتحان کردم، و کتاب شما واقعاً به ساده کردن کارها کمک کرد. میشل اسپرینگ از Thriving on Paleo تشخیص سلیاک من را به اشتراک می گذارد و من عاشق دستور العمل های او هستم. من همچنین از طریق گروه پشتیبانی AIP هانا سیمونز در فیس بوک تشویق شدم.

وقتی به مرحله حذف پایبندم، احساس بسیار خوبی دارم، اما این در درازمدت پایدار نیست. از آنجایی که روده‌هایم آسیب دیده است، معرفی مجدد آن چالش برانگیز است. هنگامی که یک معرفی مجدد با شکست مواجه می شود، شراره های من می توانند بسیار ناراحت کننده باشند. بنابراین، اغلب متوجه می شوم که در حال انجام یک تنظیم مجدد AIP برای بازیابی سلامتم هستم. با این اوصاف، من توانستم چند چیز را با موفقیت دوباره معرفی کنم: لوبیا سبز، شیر آجیل، سیب زمینی پخته، بیشتر ادویه جات ترشی جات، و گهگاهی برنج سفید.

هرچند اخیراً خبرهای خوبی دریافت کردم! متخصص گوارش من در آخرین کولونوسکوپی من بالاخره شاهد رشد مجدد پرزهای روده کوچکم بود. در چهار سال اول هیچ رشد مجددی وجود نداشت، بنابراین نمی‌دانستم که آیا این اتفاق می‌افتد یا نه. رشد مجدد به کم خونی کمک می کند (من اغلب نیازی به تزریق آهن ندارم). شاید به مرور زمان به معرفی مجدد نیز کمک کند.

فراتر از علائم خودایمنی، آیا سایر زمینه های سلامت با تغییرات رژیم غذایی بهبود یافته است؟

بله، من انرژی بیشتری دارم و نسبت به شرایطم کمتر احساس افسردگی می کنم. وقتی علائم من در بدترین حالت خود بود، از اینکه مردم برنامه ها را به خطر بیاندازند یا منتظر من بمانند، متنفر بودم، یک نبرد دائمی. اکنون که علائم من بهتر شده است، کمتر اتفاق می افتد و من احساس آزادی بیشتری می کنم.

چه کارهای دیگری خارج از رژیم غذایی برای حمایت از سلامت و بهبودی خود انجام می دهید؟

تمام تلاشم را می کنم که به طور منظم ورزش کنم، سعی می کنم 7.5 ساعت در شب بخوابم. در سن 73 سالگی و داشتن یک کسب و کار بازسازی یک مرد، این دو مورد یک چالش هستند. من در آرامش بدمزه هستم استراحت فعال کمک می کند – اسکی، موتورسواری، سرگرمی. من همچنین سعی می کنم در شب (زمانی که می توانم بیدار بمانم) بیشتر مطالعه کنم. 😉

دارو در سفر خود ایمنی شما چه نقشی داشته است؟

قبل از تشخیص سلیاک، من از GERD رنج می بردم و به مدت 12 سال نکسیوم تجویز می کردم که گلویم آنقدر زخم شده بود که نمی توانستم قورت دهم. بالاخره پزشکم را مجبور کردم که به جای نکسیوم دوز کم امپرازول تجویز کند و بعد یک متخصص گوارش جدید پیدا کردم (یکی از تخصص های او سلیاک است). او گفت که هر دوی این داروها مضر هستند و من هرگز نباید اینقدر طولانی از آنها استفاده می کردم. او به من کمک کرد تا امپرازول را از شیر بگیرم. حالا، از آنجایی که اپی گلوت معیوب دارم، قبل از غذا خوردن کارافات می‌خورم تا گلویم را بپوشاند تا اسید به جایی که نباید برود.

چه علائمی هنوز باقی مانده است؟

من هنوز هم بیشتر از آنچه که دوست دارم به دستشویی می روم، اما مدفوع من معمولا “درست” است. و من گهگاه نفخ و ناراحتی شکم دارم، اما در مقایسه با علائمم در بدترین حالتم چیزی نیست. معمولاً این اتفاق می‌افتد اگر من بی‌خبر و بی‌اهمیت مجدداً مصرف کنم یا در شام زیاد بخورم و/یا خیلی دیر غذا بخورم. همچنین به دلیل آسیب به روده کوچکم دچار کم خونی شدم و این می تواند باعث خستگی من شود. این یک چالش است.

چه کسی شما را در سفر شفا حمایت می کند؟

من! دختر من هم تا حدی حمایت می کند (اما او تنها است، متاهل است و دو ساعت دیگر زندگی می کند). همسر من از تغییر متنفر است و تا حدودی کمک کننده است، اما در کل نه “در آن”.

سخت ترین بخش حفظ یک سبک زندگی شفابخش برای شما چیست؟

برنامه من مشکل داره من معمولاً وقتی احساس خستگی یا گرسنگی می‌کنم لنگ می‌زنم و همیشه تمایلی به آشپزی یا آماده کردن غذای بزرگ ندارم. من واقعاً دلم برای هیچ غذایی تنگ نمی شود. من غذا را به عنوان سوخت می بینم. فقط ای کاش بعد از کار، وقتی احساس خستگی می کنم، می توانستم جایی توقف کنم و بدون نگرانی چیزی بخورم. رستوران مناسب محلی وجود دارد اما بسیار گران است. رویدادهای اجتماعی سخت هستند، بنابراین در بیشتر موارد از آنها اجتناب می کنم. من اخیراً قبل از رفتن شروع به خوردن کردم، سپس وقتی آنجا هستم فقط آب می نوشم. من چند دوست دارم که وقتی برای شام به خانه‌هایشان دعوت می‌شوم، تلاش می‌کنند تا کمک کنند، که بسیار شگفت‌انگیز است.

چه توصیه ای به افراد مبتلا به بیماری خودایمنی که تازه شروع به تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی خود کرده اند می کنید؟

دریغ نکنید، آن را به تعویق نیندازید……همه تلاش و کوشش، پاداش های بزرگی را درو می کند. شما می توانید آن را انجام دهید!

تاب آوری خودایمنی برای شما چه معنایی دارد؟

وقتی از روی تصادف یا سهل انگاری خراب می‌کنم، خودم را برمی‌دارم، گرد و غبار را پاک می‌کنم و به آن بازمی‌گردم!

اسکی نیل در سراشیبی در کلرادو

نیل در حال انجام یکی از فعالیت های مورد علاقه اش!


دیگر داستان های شفابخش

این بخشی از مجموعه ای از داستان های موفقیت خودایمنی است. برای مشاهده لیست کامل اینجا را کلیک کنید. آنها همچنین یکی از ویژگی های ثابت پادکست من هستند: Phoenix Helix.

آیا شما کتاب های من را دارید؟