از اضطراب یا افسردگی رنج می برید؟ به روده خود نگاه کنید –


آیا می دانستید که بدن شما از نظر نجومی از ژن های باکتریایی بیشتر از انسان تشکیل شده است؟ 4 میلیون در مقایسه با 26000 دقیق. بنابراین، درک اهمیت این میکروب‌ها که در امتداد و داخل مجرای روده قرار دارند و میکروبیوم روده را تشکیل می‌دهند، تعجب‌آور نیست. روده یک محیط بسیار پیچیده است که در کنار 80 درصد سلول های ایمنی زندگی می کند.

باکتری های روده (که به آنها میکروبیوتا نیز گفته می شود) نقش مهمی در هموستاز کلی بدن دارند. از بدو تولد، آنها به تربیت و حفظ سلول های ایمنی برای عملکرد صحیح کمک می کنند. با افزایش مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک، خود ایمنی و سایر شرایط سرکوب شده ایمنی در حال افزایش است. تخمین زده می شود که حدود 50 میلیون آمریکایی از بیماری های خود ایمنی رنج می برند. باکتری‌های روده مسئول جذب و انتقال مواد مغذی هستند، به سم‌زدایی کبد کمک می‌کنند، با تولید آنزیم‌های ضروری برای تجزیه غذا از هضم حمایت می‌کنند، از استعمار باکتری‌های بیماری‌زا جلوگیری می‌کنند و از میتوکندری‌ها برای تولید انرژی حمایت می‌کنند.

بنابراین چگونه این باکتری ها (و همچنین ویروس ها، انگل ها و کرم ها) می توانند بر افکار، رفتار و حتی خلق و خوی ما تأثیر بگذارند؟ یک مسیر ارتباطی دو طرفه به نام محور روده-مغز (GBA) عملکردهای شناختی و عاطفی ما را با فعالیتی که در دستگاه روده رخ می دهد پیوند می دهد. علاوه بر این، باکتری های روده در واقع انتقال دهنده های عصبی و هورمون ها را تولید می کنند. بسیاری از مردم بر این باورند که انتقال‌دهنده‌های عصبی فقط در مغز سنتز می‌شوند، اما ممکن است شما را شگفت‌زده کند که سروتونین انتقال‌دهنده عصبی، مسئول احساس کلی آرامش و رضایت، بیشتر توسط روده تولید می‌شود. دوپامین و گابا نیز انتقال‌دهنده‌های عصبی هستند که در روده سنتز می‌شوند و از طریق GBA به جلو و عقب می‌روند تا احساس شادی، رضایت و آرامش داشته باشید. میکروب های روده نیز مولکول هایی به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه را از تغذیه از فیبر غذایی تولید می کنند. در تعادل، اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه نقش مفیدی در متابولیسم انرژی و سلامت روده بزرگ و کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی عروقی و IBS دارند.

باکتری های روده نیز در حساسیت محل گیرنده سلولی نقش دارند. هنگامی که التهاب مزمن و با درجه پایین در نتیجه عدم تعادل زمینه ای وجود دارد، بدن شما برای رسیدن به همان هدف نیاز به تولید بیشتر و بیشتر مواد شیمیایی دارد. التهاب اکسیژن موجود به سلول ها را کاهش می دهد و باعث آسیب و تغییر بیان ژن می شود. یک میکروبیوم روده تغییر یافته می تواند منجر به اختلالات متابولیک، کمبود ویتامین/مواد معدنی و ناهنجاری در تولید هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی شود. عوامل موثر بر وضعیت پیش التهابی و میکروبیوم تغییر یافته روده عبارتند از مصرف مزمن آنتی بیوتیک، رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های فرآوری شده و قندهای تصفیه شده از جمله جایگزین های قند (شربت ذرت با فروکتوز بالا، دکستروز، آسپارتام و غیره)، نامتعادل امگا 3/امگا. نسبت 6، هورمون های مصنوعی شامل داروهای ضد بارداری خوراکی و هورمون درمانی جایگزین، استرس عاطفی، مسافرت، نحوه زایمان در بدو تولد، نوبت کاری و ورزش زیاد. باکتری‌های روده به این عوامل بسیار حساس هستند و می‌توانند باعث رشد سویه‌های بیماری‌زا شوند.

تحقیقات برای ارزیابی محیط باکتریایی در رابطه با پاسخ استرس در افراد مورد آزمایش، مسائل رفتاری، تمایل به اضطراب و افسردگی و سایر اختلالات خلقی ادامه دارد. مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از پروبیوتیک‌ها، مکمل‌های اسیدهای چرب ضروری و انتخاب‌های رژیم غذایی و سبک زندگی باعث کاهش اضطراب و رفتارهای شبه افسردگی، افزایش تعامل اجتماعی مثبت و رفتار کلی شده است. آیا احساس استرس می کنید؟ برای کسب اطلاعات در مورد رژیم غذایی GAPS و نحوه شروع، می توانید با یک پزشک خبره GAPS مشورت کنید و امروز از وب سایت ما دیدن کنید!