همه چیز درباره زعفران کاشمر و تفاوت آن با زعفران دیگر شهرها


زعفران کاشمر یکی از معروف ترین زعفران ها در ایران است که قدمت چندین ساله دارد. همه‌ی ما خراسان را مهد زعفران ایران می‌دانیم و از آن جایی که شهر کاشمر هم جزئی از خراسان رضوی بوده زعفران کاشمر از زمان قدیم بسیار معروف است. سعی ما بر این بوده که در این محتوا اطلاعات کاملی در رابطه با تولید زعفران کاشمر برای شما تهیه کنیم.

فهرست موضوعات این مطلب

تاریخچه شهرستان کاشمر

استان خراسان را همه به عنوان اولین تولید کننده زعفران در ایران می شناسند و مناطق زعفران خیز بسیاری هم چون شهرستان‌های تربت حیدریه، قائنات، گناباد، مشهد، تربت جام و کاشمر دارد که جز مهم ترین مناطق کشت و تولید زعفران در ایران محسوب می‌شوند و در تولید زعفران و هم چنین صادرات آن به سایر کشور ها نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.

کاشمر یکی از شهرستان های استان خراسان رضوی است که از نظر موقعیت جغرافیایی حدود ۲۰۰ کیلومتر از شهر مشهد فاصله دارد. شهرستان کاشمر یکی از قدیمی ترین شهر ها در حوزه کشت زعفران است که از گذشته های دور کشت و پرورش زعفران در آن رونق دارد و تقریبا شغل بیشتر مردم این شهر کشاورزی خصوصا در حوزه تولید زعفران است.

شهرستان کاشمر در ابتدا به تربت حیدریه تعلق داشته اما در سال ۱۳۲۲ از این شهر جدا و مستقل شده است. شهرستان کاشمر در زمینه های تولید محصولاتی مانند انار، انگور، کشمش و از همه مهم تر زعفران فعالیت بسیار گسترده ای دارد و کیفیت این محصولات در بین مردم زبان زد است.

میزان تولید زعفران در شهرستان کاشمر

استان های خراسان رضوی و جنوبی و تمامی شهرستان های آن ها تقریبا ۷۶ درصد زعفران کل کشور را تولید می‌کنند. طبق گزارش های تهیه شده از آمار میزان تولید زعفران کاشمر در سال ۱۴۰۱، این شهرستان تقریبا دارای ۴ هزار و ۶۰۰ هکتار تحت کشت زعفران دارد که در استان خراسان رضوی دارای سومین رتبه تولید زعفران در بین سایر شهر ها و شهرستان های استان خراسان رضوی است.

میزان برداشته سالانه‌ی این شهرستان تقریبا حدود ۶ هزار کیلو زعفران خالص پیش بینی شده است که این مقدار توسط کشاورزان عزیز این شهرستان تولید و برداشت شده و در سطح کشوری به شهر های مختلف نیز ارسال می شود.

یکی از راه های افزایش میزان تولید زعفران در کاشمر استفاده از روش های نوین در کشت و مدیریت زعفران که باعث می شود برداشت زعفران شما چندین برابر افزایش یابد و بتوانید زعفران با کیفیت بسیار بالاتری نیز تولید کنید. یکی از این روش های رسیدن به برداشت های بالا در هکتار کشت زعفران به روش آرمانی است.

زعفران کاشمر
زعفران کاشمر

صادرات زعفران خراسان

زعفران خراسان و شهرستان های آن هم چون شهرستان کاشمر،تربت حیدریه، تربت جام، مشهد و… به دلیل کیفیت بالا و عطر و طعم بی‌نظیری که دارد، به بسیاری از کشور های جهان در اندازه های بسیار زیادی صادر می‌شود. کشور هایی همچون اسپانیا، امارات متحده عربی، کشور چین، ایتالیا و فرانسه از جمله مهم‌ ترین مقاصد صادراتی زعفران خراسان هستند.

روش کشت زعفران در شهرستان کاشمر

متاسفانه امروزه یکی از مواردی که در کشت زعفران در کاشمر رعایت نمی‌شود روش کشت است که این روز ها هم چنان بسیاری از کشاورزان کاشمری زعفران خود را به صورت سنتی و قدیمی کشت می‌کنند. اگر اطلاع داشته باشید می‌دانید که کشت زعفران به روش سنتی کاملا به ضرر کشاورز است چرا که در این روش مقدار بسیار کمی زعفران می توان برداشت کرد.

کشت زعفران به روش سنتی یک روش منسوخ شده است و دیگر جایی در تولید زعفران ندارد چرا که هیچ گونه استانداری در آن رعایت نمی‌شود. با کشت آرمانی زعفران و مدیریت صحیح مزرعه شما میتوانید به برداشت بالای ۱۵ کیلو زعفران خالص در یک هکتار از سال دوم به بعد برسید در حالی که میزان برداشت زعفران در روش سنتی نهایت تا ۵ الی ۶ کیلو زعفران خالص است.

زعفران کاشمر
زعفران کاشمر

کیفیت زعفران کاشمر

زعفران کاشمر یکی از مشهور ترین و مرغوب ترین زعفران های ایران است که در حجم نسبتا بالایی در این شهر تولید و کشت می شود. زعفران شهرستان کاشمر دارای عطر و طعم بسیار عالی و بی نظیر است که طرفداران بسیاری در ایران و سایر کشور ها نیز دارد. زعفرانی که در کاشمر تولید می شود دارای کلاله های درشت و قرمز رنگ است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می‌کند.

زعفران کاشمر همانند سایر زعفران ها خواص بسیار زیادی از جمله خواص دارویی دارد که از زمان های بسیار قدیم از این زعفران علاوه بر استفاده و بهره بردن از عطر و بوی آن در پخت غذا در تب سنتی و درمان و پیشگیری از بیماری ها نیز عطاران قدیمی از آن استفاده می‌کردند.

فواید زعفران کاشمر

  • تاثیر بسیار عالی در کنترل و درمان افسردگی و اضطراب.
  • زعفران به دلیل آرام بخش بودن در بهبود کیفیت خواب بسیار موثر عمل می‌کند.
  • یکی از فواید بی نظیر زعفران کاشمر تقویت حافظه و تمرکز است.
  • انرژی بخش بوده و باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از مهم ترین فواید زعفران بوده.
  • تاثیر بسیار در افزایش سلامت قلب و بهبود بیماری های قلبی
زعفران کاشمر
زعفران کاشمر

قیمت زعفران کاشمر

قیمت هر زعفران دلایل مختلفی مانند کیفیت زعفران و از همه مهم تر نوع آن دارد. زعفران در انواع مختلفی مانند سوپرنگین، نگین، سرگل و… وجود دارد که قیمت زعفران سرگل با قیمت سوپر نگین یا قیمت زعفران نگین با سرگل متفاوت است. به طور مثال زعفران سوپر نگین از تمامی انواع زعفران گران تر بوده چرا که این نوع از زعفران دارای کلاله های بسیار درشت است.

خرید زعفران کاشمر

زعفران کاشمر به دلیل معروفیت و پر طرفدار بودن در تمامی فروشگاه ها و هم چنین عطاری ها به فروش می‌رسد و شما می‌توانید آن را تهیه کنید. نکته‌ی مهم این است که متاسفانه امروزه تقلب در فروش زعفران بسیار زیاد شده است و سود جویان و دلالان به جای زعفران اصلی کاشمر زعفران تقلبی را به فروش می‌رسانند.

خرید زعفران یک امر بسیار پر اهمیت بوده که در آن دقت بسیار زیادی لازم است اگر که قصد خرید زعفران اصلی کاشمر را دارید می توانید با مراجعه کردن به فروشگاه ها و سایت های معتبر از جمله فروشگاه اینترنتی ماه چین خرید خود را انجام دهید. در زمان خرید زعفران حتما به عطر و بو و هم چنین رنگ کلاله های زعفران توجه کنید که قرمز پر رنگ باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای