تفاوت میوه و سبزیجات چیست؟


بسیاری از مردم می دانند که میوه ها و سبزیجات برای شما مفید هستند، اما تعداد زیادی از آنها از تفاوت های بین آنها آگاه نیستند.

از نظر بافت، طعم و ارزش غذایی تفاوت های زیادی بین میوه ها و سبزیجات وجود دارد.

این مقاله نگاهی دقیق‌تر به تفاوت‌های میوه‌ها و سبزیجات و فواید سلامتی آنها خواهد داشت.

شما احتمالاً ایده بسیار خوبی در مورد اینکه کدام غذاها حداقل از نظر آشپزی میوه و کدام سبزیجات هستند، دارید.

با این حال، گیاهان کمی وجود دارند که از نظر فنی میوه هستند، اگرچه اغلب به دلیل طعم و مزه آنها به عنوان سبزیجات طبقه بندی می شوند.

گوجه فرنگی معروف ترین و بحث برانگیزترین مثال در این زمینه است.

در سال ۱۸۹۳، دادگاه عالی ایالات متحده در واقع حکم داد که گوجه فرنگی باید طبق مقررات گمرکی ایالات متحده به عنوان یک سبزی به جای میوه طبقه بندی شود (۱).

از نظر گیاه شناسی، گوجه فرنگی با تعریف میوه مطابقت دارد. با این حال، هنوز هم به دلیل طعم و مزه آنها اغلب به عنوان سبزیجات شناخته می شوند.

برخی از نمونه های رایج دیگر از اشتباه گرفتن میوه ها با سبزیجات عبارتند از:

خلاصه:

میوه های زیادی وجود دارند که اغلب به عنوان سبزیجات شناخته می شوند، از جمله گوجه فرنگی، آووکادو و خیار.

میوه ها و سبزیجات از نظر تغذیه شباهت های زیادی دارند.

هر دو سرشار از فیبر و همچنین ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی هستند.

میوه ها و سبزیجات نیز به طور طبیعی سدیم و چربی کمی دارند.۲).

همانطور که ممکن است با توجه به طعم شیرین آنها انتظار داشته باشید، میوه ها نسبت به بسیاری از انواع سبزیجات دارای قند طبیعی و کالری بیشتری هستند.

به عنوان مثال، یک فنجان سیب حاوی ۶۵ کالری و ۱۳ گرم شکر است، در حالی که یک فنجان کلم بروکلی تنها ۳۱ کالری و ۲ گرم شکر دارد.۳، ۴).

در مقایسه با سبزیجات، برخی از انواع میوه ها نیز می توانند حاوی فیبر بیشتری در هر گرم باشند. محتوای فیبر در هر ۱۰۰ گرم برای میوه ها از ۲ تا ۱۵ گرم متغیر است، در حالی که سبزیجات برگدار ۱.۲ تا ۴ گرم فیبر برای همان وزن دارند.۲).

محتوای آب نیز بسیار متغیر است. سبزیجات برگدار می توانند از ۸۴ تا ۹۵ درصد آب تشکیل شوند، در حالی که میوه ها کمی کمتر، بین ۶۱ تا ۸۹ درصد (۲).

همچنین تفاوت هایی در مواد مغذی بین دسته های مختلف میوه ها و سبزیجات وجود دارد. در اینجا برخی از نکات مهم تغذیه ای وجود دارد:

  • غده ها: سرشار از فیبر به علاوه منبع خوبی از ویتامین C، بتاکاروتن، پتاسیم و ویتامین های B (۵).
  • میوه های خانواده مرکبات: سرشار از ویتامین C، بتاکاروتن، فولات و آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است از بیماری های دژنراتیو محافظت کند.۶).
  • سبزیجات چلیپایی: آنها حاوی گلوکوزینولات هستند، گروهی از ترکیبات که با پیشگیری از سرطان مرتبط هستند.۷، ۸).
  • میوه های جنگلی: سرشار از آنتوسیانین ها، ترکیبات ضد التهابی که به دلیل توانایی آنها در کاهش استرس اکسیداتیو و ارتقای سلامت قلب مورد مطالعه قرار گرفته است.۹).
  • سبزیجات برگ دار: منبع خوبی از کاروتنوئیدها مانند لوتئین است که نشان داده شده است خطر بیماری قلبی، سکته و سرطان را کاهش می دهد.۱۰، ۱۱).

گنجاندن ترکیب مناسبی از میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی شما می تواند تضمین کند که طیف متنوعی از مواد مغذی دریافت می کنید.

خلاصه:

میوه ها نسبت به سبزیجات دارای قند و کالری بیشتری هستند، اما هم میوه ها و هم سبزیجات سرشار از فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. انواع خاصی از میوه ها و سبزیجات مواد مغذی مختلفی را فراهم می کنند.

مطالعات زیادی وجود دارد که فواید بی‌شمار سلامتی خوردن میوه‌ها و سبزیجات را نشان می‌دهد.

چندین مطالعه نشان داده اند که خوردن میوه و سبزیجات بیشتر با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.۱۲، ۱۳، ۱۴).

حتی یک مطالعه نشان داد که خوردن بیش از سه وعده در روز خطر بیماری قلبی را تا ۷۰ درصد کاهش می دهد.۱۵).

از آنجایی که میوه ها و سبزیجات کالری کمی دارند اما فیبر بالایی دارند، حتی می توانند به شما در کنترل وزن کمک کنند.

یک مطالعه ۱۳۳۰۰۰ نفر را به مدت ۲۴ سال مورد بررسی قرار داد. این نشان داد که وقتی افراد مصرف میوه ها و سبزیجات غیر نشاسته ای خود را افزایش دادند، وزن آنها کاهش پیدا کرد.۱۶).

افزایش دریافت فیبر از طریق میوه ها و سبزیجات حتی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. مطالعات متعدد نشان داده اند که مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است.۱۷، ۱۸).

در نهایت، خوردن میوه ها و سبزیجات می تواند برای قند خون شما مفید باشد. فیبر موجود در این غذاها جذب قند را کند می کند که می تواند سطح قند خون را ثابت نگه دارد.

یک مطالعه نشان داد که افزایش مصرف میوه و سبزیجات ممکن است در واقع باعث کاهش ابتلا به دیابت شود.۱۹).

توجه داشته باشید که این نتایج در مورد میوه ها و سبزیجات صدق می کند، اما در مورد آب میوه صدق نمی کند. آب میوه دوز غلیظی از ویتامین ها، مواد معدنی و قندهای موجود در میوه ها را فراهم می کند، اما بدون فیبر و فواید سلامتی ناشی از آن.

خلاصه:

خوردن میوه و سبزیجات کافی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش دهد و در عین حال وزن و قند خون را کنترل کند.

از نظر گیاه شناسی، تفاوت مشخصی بین میوه ها و سبزیجات وجود دارد.

با این حال، هر دو دارای مجموعه ای چشمگیر از مواد مغذی و فواید سلامتی هستند، از کاهش خطر بیماری های مزمن گرفته تا لاغری دور کمر.

دستورالعمل های فعلی حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات را در روز، با ۳ فنجان سبزیجات و ۲ فنجان میوه توصیه می کنند.۲۰).

در نهایت، طبقه بندی میوه ها و سبزیجات به اندازه خوردن انواع مختلف هر دو برای بهره مندی از مواد مغذی متنوعی که ارائه می دهند مهم نیست.



Source link