تغییر فصل و نگرانی در مورد کمبود ویتامین


به گزارش شفاف، اما با نزدیک شدن به پاییز، کوتاه شدن روزها و ساعاتی که خورشید در آسمان می تابد، همراه با سردتر شدن هوا و تمایل مردم به حضور در فضای باز، احتمال قرار گرفتن بیشتر مردم در معرض نور خورشید را کاهش می دهد. افراد کمتری هستند و در نتیجه احتمال کمبود ویتامین D در بدن افزایش می یابد.

با توجه به سردی هوا و افزایش فعالیت بیشتر ویروس ها مانند آنفولانزا، سرماخوردگی و کرونا در این فصل از سال، سیستم ایمنی بدن برای ادامه عملکرد بهینه باید مقدار کافی از این ویتامین را دریافت کند.

در چنین شرایطی گنجاندن منابع غذایی حاوی این ویتامین در رژیم غذایی روزانه و هفتگی می تواند این نیازها را تامین کند.

ویتامین D در دنیای ویتامین ها منحصر به فرد است زیرا هم یک ریز مغذی و هم یک هورمون است. این ریزمغذی در برخی محصولات حیوانی و ماهی یافت می شود.

این ویتامین نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن از جمله تقویت استخوان ها، حمایت از سلامت سیستم ایمنی، تنظیم عملکرد شناختی و خلق و خو و حتی محافظت در برابر بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ دارد، اما شواهدی وجود دارد که ویتامین کم سطح D همچنین می تواند بر احتمال ابتلای فرد به افسردگی تأثیر بگذارد.

برخی از منابع غذایی سرشار از ویتامین D هستند

اگر به شما توصیه شده است که مقدار بیشتری از این ویتامین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، برخی از بهترین منابع، به گفته ایندیپندنت، ماهی سالمون، ساردین، ماهی تن، زرده تخم مرغ، قارچ و جگر گاو هستند.

همچنین یکی از راه های مفید برای بهبود مصرف سرانه ویتامین D، غنی سازی غذاهای رایج مانند غلات، بلغور جو دوسر و لبنیات با این ویتامین است.

متخصصان بهداشت دریافت ۸۰۰ واحد ویتامین D در روز را توصیه می کنند. البته این مقدار بسته به سن افراد متفاوت است. افرادی که به دلایلی نمی توانند این ویتامین را به طور طبیعی از طریق نور خورشید دریافت کنند، باید بیشتر ویتامین D مورد نیاز خود را از طریق خوردن منابع غذایی حاوی آن دریافت کنند، اما در صورت وجود کمبودهای غذایی، مصرف مکمل های غذایی گزینه خوبی است. .

با این حال، ما باید مراقب مصرف بیش از حد مکمل ها نیز باشیم. عبارت «هرچه بیشتر بهتر» در اینجا کاربرد ندارد.

از آنجایی که ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است، از طریق ادرار و مواد زائد مانند ویتامین‌های محلول در آب از بدن دفع نمی‌شود، بلکه در چربی ذخیره می‌شود، به این معنی که مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به تجمع آن در بدن شود. مسمومیت بنابراین مصرف این مکمل های ویتامینی باید طبق تشخیص و تجویز پزشک متخصص و با توجه به نیاز هر فرد انجام شود.