آنچه وگان ها باید درباره B12 بدانند

علائم کمبود B12

نارسایی بالینی می تواند باعث کم خونی یا آسیب به سیستم عصبی شود. بیشتر گیاهخواران از B12 کافی برای جلوگیری از نارسایی بالینی استفاده می کنند. دو زیر گروه از وگان ها در معرض خطر ویژه کمبود B12 هستند. وگان‌های طولانی‌مدت که از غذاهای غنی‌شده معمولی (مانند وگان‌های خام یا وگان‌های ماکروبیوتیک) اجتناب می‌کنند.

علائم معمول کمبود در بزرگسالان شامل از دست دادن انرژی، سوزش، بی حسی، کاهش حساسیت به درد یا فشار، تاری دید، راه رفتن غیر طبیعی، درد در زبان، حافظه ضعیف، گیجی، توهم و تغییرات شخصیتی است. اغلب، این علائم به تدریج از چند ماه تا یک سال قبل از تشخیص کمبود B12 ایجاد می شوند و معمولاً با مصرف B12 برگشت پذیر هستند. با این حال، هیچ مجموعه ای از علائم کاملاً پایدار و قابل اعتماد وجود ندارد و مواردی از آسیب مداوم بزرگسالان ناشی از کمبود B12 وجود دارد. اگر به مشکلی مشکوک هستید، یک تشخیص ماهرانه را از یک پزشک دریافت کنید، زیرا هر یک از این علائم می تواند ناشی از مشکلاتی غیر از کمبود B12 باشد.

کودکان معمولاً سریعتر از بزرگسالان علائم را نشان می دهند. کمبود B12 می تواند منجر به کمبود انرژی شود: از دست دادن اشتها. اگر بلافاصله اصلاح نشود، می تواند منجر به کما یا مرگ شود. باز هم، هیچ پیگیری کاملی برای علائم وجود ندارد. نوزادان نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض آسیب دائمی هستند. برخی به طور کامل بهبود یافته اند، اما برخی دیگر رشد عقب مانده را نشان می دهند.

خطری که برای این گروه ها وجود دارد به تنهایی دلیل کافی برای فراخوانی از همه وگان ها برای دادن پیامی ثابت در مورد پتانسیل B12 است تا نمونه ای مثبت باشد. هر مورد کمبود B12 یک تراژدی برای یک نوزاد وگان یا یک بزرگسال کم‌آگاه است که منجر به بی‌اعتباری وگانیسم می‌شود.

آیا جایگزینی وگان برای غذاهای غنی شده با B12 وجود دارد: مکمل ها؟

اگر بنا به دلایلی تصمیم گرفتید از مواد غذایی یا مکمل های غنی شده استفاده نکنید، باید بدانید که در حال انجام آزمایش خطرناکی هستید که بسیاری در گذشته با موفقیت مداوم آن را امتحان کرده اند. اگر بزرگسالی هستید که نه شیر می‌دهید، نه باردار هستید و نه می‌خواهید باردار شوید، و می‌خواهید منبع بالقوه B12 را که هنوز ناکافی آن نشان داده نشده است آزمایش کنید، ممکن است این یک روند منطقی باشد: موارد احتیاط. برای محافظت از خود، باید هر سال وضعیت B12 خود را بررسی کنید. اگر هموسیستئین یا MMA حتی نسبتاً بالا باشد، اگر ادامه دهید، سلامت خود را به خطر می اندازید.

اگر در دوران شیردهی هستید، باردار هستید یا می خواهید باردار شوید، یا بزرگسالی که قصد دارد چنین تلاشی برای بچه دار شدن داشته باشد، هیچ خطری را متحمل نشوید. به سادگی بی اساس است.

منابع ادعایی B12 که توسط مطالعات مستقیم گیاهخواری ناکافی است، شامل باکتری‌های روده انسان، اسپیرولینا، جو خشک شده، علف جو و بسیاری دیگر از جلبک‌های دریایی است. چندین مطالعه روی گیاهخواران مواد غذایی خام نشان داده است که غذاهای خام محافظت خاصی ارائه نمی دهند.

گزارش‌هایی مبنی بر اینکه B12 در غذا اندازه‌گیری شده است برای طبقه‌بندی آن غذا به عنوان منبع مطمئن B12 کافی نیست. تشخیص B12 واقعی از آنالوگ های آن دشوار است، که می تواند در متابولیسم B12 اختلال ایجاد کند. حتی اگر B12 واقعی در غذا وجود داشته باشد، اگر آنالوگ ها در مقادیر قابل مقایسه با B12 واقعی موجود باشند، می تواند بی اثر باشد. فقط یک تست قابل اعتماد برای منبع B12 وجود دارد: آیا به طور مداوم از خرابی و خرابی صحیح جلوگیری می کند؟ هر کسی که غذاهای خاصی را به عنوان منبع B12 ارائه می دهد باید برای ارائه چنین شواهدی به چالش کشیده شود.

رژیم غذایی طبیعی، سالم و دلسوزانه

برای اینکه واقعاً سالم باشیم، رژیم غذایی باید نه تنها برای افراد منزوی، بلکه برای شکوفایی تمام شش میلیارد انسان، برای دستیابی به بسیاری از اشکال دیگر همزیستی پایدار که «زمین زنده» را تشکیل می‌دهند، بهترین باشد. از این منظر، سازگاری طبیعی اکثر مردم (احتمالاً همه) در دنیای مدرن، رژیم غذایی وگان است. هیچ چیز طبیعی در تلاش برای تبدیل موجودات منزجر کننده، زنده و معقول کشاورزی مدرن کارخانه ای به ماشین وجود ندارد. با انتخاب غذاهای غنی شده یا مکمل های B12، وگان ها ویتامین B12 خود را از همان منبعی که تمام حیوانات دیگر روی کره زمین دارند، از میکروارگانیسم ها دریافت می کنند، بدون اینکه آسیب قابل توجهی به محیط زیست وارد کنند.